Varför du bör dra ner på eller sluta med sociala medier

0
Känner du igen dig själv i denna situationen?

Du bestämmer dig för att plocka bort Facebook, Instagram, Twitter, Snapchat och alla andra sociala medier-appar du har i mobilen. Du går sedan till din familj och dina vänner och berättar vad du precis har gjort. Reaktionen blir något i stil med: “Va, är du galen? Mår du bra? Hur ska vi få tag i dig nu? Tänk vad mycket du kommer att missa!”.

Kanske kommer du att missa en grej eller två, men du är inte det minsta galen. Det är snarare din omgivning som är besatt av tekniken och du förväntas vara detsamma. Men du är nu är på väg mot en sundare livsstil, fri från det överflöd av information man prackas på i vårt moderna samhälle. Du har insett något som inte alla förstår, nämligen att det fortfarande är fullt möjligt att leva utan att vara konstant uppkopplad.

Låter detta som ett scenario som skulle kunna utspela sig i ditt liv? Om inte så hoppas vi med denna artikel kunna inspirera dig att trappa ner på eller sluta helt med de energislukande apparna. Vi har under de senaste åren påverkats att tro att allt kretsar kring sociala medier, när de i själva verket är ganska överskattade — åtminstone för den privata användaren.

Sociala medier gör dig olycklig utan att du märker det

“gemensamt skapar vi nya, ohälsosamma ideal för hur man ska bete sig och vara som person”

En av de allra största farorna med sociala medier är hur förvrängd vår verklighetsbild blir. Det är lätt att tro att alla andra lever perfekta liv och har det så bra hela tiden. Detta leder till att vi medvetet eller till och med omedvetet jämför oss med andra. Varför har inte jag en sådan bra partner? Varför reser inte jag så ofta som andra? Varför trivs inte jag så bra på mitt jobb? Det råder ingen tvekan om att detta påverkar både vår självkänsla och vårt allmänna mående.

Gemensamt skapar vi nya, ohälsosamma ideal för hur man ska bete sig och vara som person. Om man har svårt att leva upp till idealen, vilket de flesta har, kan det påverka psyket enormt mycket. Det finns en stor risk att även du bidrar till detta genom att närvara på och uppdatera dina sociala medier regelbundet. Är detta verkligen något du vill bidra till eller påverkas av?

Givetvis kan vi även ha fel uppfattning om vår fysiska omgivning, men då har vi iallafall fler intryck och möjligheten att använda våra sinnen för att bilda oss en tydligare, mer korrekt uppfattning om verkligheten.

Negativiteten i sociala medier

En annan aspekt av sociala medier som gör oss olyckliga är mängden negativitet och tråkiga nyheter vi tar del av. Om du följer mer än ett tiotal personer och sidor är möjligheten stor att du ofta ser innehåll du hade klarat dig utan. Visst är det bra att ha koll på omvärlden, men att ständigt behöva se nyheter om terrorism, diktatur och orättvisa förhållanden är inte hälsosamt.

Man brukar säga att man blir som man umgås, och umgås man med negativa människor lär man snart bli en negativ person själv. Ditt flöde är precis som det där dåliga umgänget — är det fyllt med negativitet kommer du att påverkas av det.

Sociala medier kapar belöningssystemet och bidrar till minskad produktivitet

” Hjärnan ser ingen poäng med aktiviteter som triggar belöningssystemet när de tar längre tid att utföra”

Det kan verka uppenbart att något som stjäler så mycket tid som sociala medier leder till minskad produktivitet, men tiden man lägger är faktiskt bara en av många faktorer. Att gotta sig i likes, följningar, delningar, fina kommentarer, eller att bara titta på roliga kattvideos utsöndrar en signalsubstans i hjärnan som kallas dopamin. Om du inte redan är bekant med denna substans så är den huvudingrediensen i hjärnans belöningssystem. När dopaminet utsöndras känner vi glädje och övertygas om att vi gör något meningsfullt. Vi ger alltså oss själva små “instant gratifications”, det vill säga omedelbara tillfredsställelser.

Det låter ju härligt, kanske du tänker? Problemet med dessa omedelbara tillfredsställelser är att de negativt påverkar vår drivkraft att göra andra, betydelsefulla grejer. Aktiviteter som kan gynna oss i framtiden och verkligen vara bra för oss, som fysisk träning eller att jobba på att förverkliga en dröm.

Om vi hela tiden belönar oss själva genom att ladda upp bilder och håva in likes, kommer vi att bli stillastående. Hjärnan ser helt enkelt ingen poäng med aktiviteter som triggar belöningssystemet när de tar längre tid att utföra. Varför ska jag gå till gymmet när jag mår bra varje gång jag får en like på min senaste selfie?

Som människor utsätter vi oss för många omedelbara tillfredsställelser, som att äta, titta på TV, dricka kaffe eller ha sex. Alla dessa aktiviteter utsöndrar på ett eller annat sätt dopamin. Det går att missbruka allt och man måste själv sätta en gräns. Hur mycket använder du sociala medier? Kanske är det en bidragande faktor till varför du inte når dit du vill just nu.

Det är inte i sociala medier livet händer

“Varje gång du skrollar igenom ditt flöde sätts livet i standby”

Om du går på en konsert, är du den som konstant filmar och tar bilder, eller är du närvarande och njuter av upplevelsen? Är du en av de första som tar upp mobilen och skrollar igenom dina flöden när kvällen med vännerna börjar kännas seg? Då är du en av de som missar det verkliga livet. Sociala medier och dess användare har skapat en illusion av att den uppkopplade världen är mer verklig än den fysiska världen. Och ja, det är precis lika problematiskt som det låter.

Om du är född några år innan 2000-talets början, fanns det nog en tid då du inte hade problem med att bli konfronterad av dina egna tankar när tystnaden och rastlösheten smög fram bakom ett hörn. Minns du den tiden? Du kunde uppleva fantastiska saker utan det gnagande behovet att dela det på din story. Du kunde sitta med en bekant på en restaurang utan att vanemässigt börja fingra på mobilen så fort ni fick slut på samtalsämnen. Hur kan det komma sig? Troligtvis för att möjligheten inte fanns ännu, och människor har levt i tiotusentals år utan den möjligheten innan du över huvud taget existerade.

Detta nästintill maniska beteende är helt enkelt inte naturligt för oss. Det bidrar till att vi missar saker som långsiktigt är mycket mer betydelsefulla för oss. Vi blir mer rastlösa och kräsna med innehållet i våra liv. För all del, använd mobilen som det fantastiska verktyg det är, men gör dig själv och dina vänner en tjänst och missbruka det inte. Varje gång du skrollar igenom ditt flöde sätts livet i standby och återupptas igen stunden du lyfter hakan från mobilen och hör ljudet av skärmlåset.

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here