Dålig dag? Här är 15 säkra sätt att bli glad snabbt

0

Att vara lycklig eller att bli glad har inte samma betydelse för alla människor. Därför är det omöjligt att skriva en manual för hur man finner lycka. Det kan ta lång tid att verkligen bli lycklig och det är något som kommer och går för oss alla. Ju lättare man har att acceptera det, desto lyckligare kan man vara när man väl är det!

I denna artikel delar vi med oss av enkla metoder för att bli glad snabbt. Kanske har du en dålig dag och vill lyfta dig själv lite? Tipsen kan även långsiktigt hjälpa dig att finna äkta lycka.

1. Öva på att vara tacksam

Tacksamhet är är ett underskattat verktyg för att bli lyckligare, både kortsiktigt och långsiktigt. Istället för att ständigt tänka på vad du vill ha, tänk på vad du har! Du lever här och nu, är inte det underbart?

En bra övning är att varje kväll skriva ner tre (eller fler) saker du är tacksam över. Det kan vara något positivt som hänt under din dag, eller något fint som existerar i ditt liv.

Du vet den där känslan av att något ständigt saknas i ditt liv? Snart kommer du märka att den tonar bort.

“When we focus on our gratitude, the tide of disappointment goes out and the tide of love rushes in.”

Kristin Armstrong

2. Ge komplimanger

Hur ofta tänker du gott om människor omkring dig utan att ge komplimanger? Att visa uppskattning är inte för alla lika naturligt och självklart. Testa att ge ett par komplimanger varje dag. Snart kommer du känna dig omringad av positivitet och få komplimanger tillbaka!

3. Vistas i naturen

Vi är alla skapta för att leva i naturen. Evolutionen har ännu inte kommit tillräckligt långt för att vi ska klara oss utan den. Den moderna människan behöver vistas mer i naturen! Om du ofta känner dig stressad och nedstämd kan det bero på att du andas för mycket stad och för lite natur.

4. Rör på dig

Vet du var vi mer är skapta för? Att röra på oss! Fysisk träning har gång på gång bevisats kunna lindra ångest och depression och har hundratals andra fysiska och psykiska fördelar. Brist på fysisk träning är även en av de ledande orsakerna till depression.

Spring, lyft vikter, promenera — gör det som passar dig bäst. Tack vare endorfinerna som utsöndras när du tränar är det också ett sätt att bli gladare direkt.

5. Meditera

Meditation är konsten att leva och vara medveten i nuet. Att leva i nuet och trivas med tillvaron är en av nycklarna till ett lyckligt liv. Meditation kan dämpa den stress, ångest och oro som ett oroväckande antal människor lider av idag.

Det finns väldigt många olika typer av meditation, men en av de vanligaste är mindfulness. Endast 10-15 minuter varje dag kan göra underverk. Kan du tänka dig någon bättre investering av din tid?

Det har gjorts många studier om fördelarna med meditation på Harvard University.

6. Stanna inte i negativa tankar

Lättare sagt än gjort — vi vet. Vi människor har en tendens att gräva ner oss i och grubbla över saker vi inte kan påverka. Men om du bara kan övertala dig själv att byta ut dina negativa tankar när de kommer, kan du öka ditt välmående betydligt. Bland annat meditation är något som kan hjälpa till med detta.

7. Lär dig något nytt

Att lära dig en ny färdighet kan göra underverk för ditt välmående. Det stärker känslan av att ha ett syfte och förbättrar din självkänsla.

Om du länge har funderat på att lära dig spela gitarr, eller kanske hur man skriver poesi, vänta inte! Du har antagligen inte sämre förutsättningar än någon annan. Det går om du bestämmer dig.

Här finns en forskningsstudie om hur inlärning gör oss lyckliga.

8. Skapa och konsumera konst

Du får aldrig underskatta kraften i musik, poesi och bild. Att skapa är bland det bästa man kan göra för sitt välmående. Är du ingen kreativ person går det bra att bara vara en konsument.

Se till att öppna dina sinnen, utforska mer och gå gärna utanför din komfortzon. Det finns oändligt mycket att se och höra där ute.

Kolla in de här citaten om konst för lite extra inspiration!

9. Ge bort något

Vi har nog alla hört klyschan “det är bättre att ge än att få” någon gång i juletider. Men visst stämmer den? Anledningen till att det är så upplyftande att ge bort något är för att vi blir glada av att känna uppskattning. Så om du vill bli glad, var generös!

Det du ger bort behöver inte vara materiella ting. Närhet, tjänster och komplimanger går precis lika bra. Se bara till att ge det till personer som uppskattar det, annars har det snarare motsatt effekt!

10. Planera något för framtiden

En vanlig anledning till att man inte är glad är att man saknar planer och framtidsvisioner. Varför inte planera en resa, ett personligt mål eller bara en lugn helg i TV-soffan med sköna vänner? När man har något inplanerat kan längtan användas som ett verktyg för positivet när vardagen känns tung.

11. Skriv av dig

Dina tankar är som vilda djur — de trivs bäst där de inte är inlåsta. Om du har svårt att släppa dina jobbiga tankar, försök uttrycka dem i text. Det måste inte vara strukturerat eller på något sätt poetiskt. Huvudsaken är att du själv förstår!

Genom att skriva av dig kan du lättare förstå hur du själv tänker och få uppenbarelser som kan hjälpa dig att må bättre. Om du aldrig tidigare har uttryckt dina känslor i text kan det krävas lite övning, men det är värt det!

12. Gör ändringar i dina rutiner

Prova att bryta ditt vanliga mönster och du kommer bli förvånad var din dag kan ta dig. Det kan vara små saker som att ta en annan väg till jobbet, stiga upp en halvtimme tidigare eller byta matställe du går till varje fredagskväll.

Att varje dag uppleva samma saker du upplevde dagen innan kan göra dig olycklig. Lite omväxling kan ge dig ett ordentligt lyft, så testa det!

13. Tänk på något du är stolt över

Stärk din självbild genom att tänka tillbaka på ett tillfälle du var stolt över dig själv. Du kanske stod upp för dig själv eller något du tror på? Kanske fick du komplimanger för ditt engagemang på jobbet? Eller kanske du tänker på den gången du äntligen lärde dig något du försökt förstå dig på länge?

I tider när vi tappar bort oss själva kan vi må bra av att påminna oss själva om vilka vi verkligen är. Tänk tillbaka på ett tillfälle då din karaktär var som starkast!

14. Ät inget ohälsosamt

Om man äter dåligt så mår man dåligt. Om du redan har en dålig dag är det ingen god idé att fylla på med skräpmat. Ät istället något som är hälsosamt och näringsrikt. Vad vi stoppar i oss är inte bara direkt kopplat till vår fysiska, utan även vår psykiska hälsa. En nyttig måltid kan ge oss den humörboost vi behöver när allt känns segt.

Och förresten — ät din frukost!

15. Skratta mer

Humorn är bland det mest värdefulla verktyget du har när det kommer till att vara glad! Ju mer du kan skoja och skratta åt livets mysterier, desto lättare känns det. Att ha självdistans och kunna skratta åt sig själv är också oerhört viktigt.

Jag tänker inte dra till med den gamla klyschan “ett gott skratt förlänger livet”, men det förlänger utan tvekan din glädje. Så varför inte samla ihop några vänner och skoja till det lite? Ni kanske till och med kan gå på en standup-show tillsammans?

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here