Bli av med din ångest och oro med två enkla frågor

0

Även om panikattacker kan vara oerhört skrämmande och förlamande går de ofta över efter en stund. För många innebär ångest så mycket mer än tillfälliga attacker. Somliga lever sina liv med en konstant klump i magen och tenderar att oroa sig över i princip allt. Ångesten vill inte riktigt släppa taget och den tycks bygga på allt mer med nya bekymmer. Känner du igen dig i detta kan du lida av ett så kallat “generaliserat ångestsyndrom”.

Det allra bästa du kan göra om ångesten tagit över din vardag är att söka hjälp. Den hjälpen måste innebära mer än att någon säger till dig att “sluta oroa dig så mycket”. Vänner och familj har oftast goda intentioner, men tyvärr vet alldeles för få hur man faktiskt hjälper en person med denna typ av ångestsyndrom.

Innan du söker hjälp kan det vara bra att förstå vad det faktiskt är som händer där inne i ditt huvud. Om du förstår det underliggande problemet finns det en god chans att du kan lära sig hantera det själv och slippa onödiga mediciner. Kanske är lösningen närmre än du tror.

Varför får jag ångest?

Det finns många anledningar till att kroppen utsätts för denna mentala terror, men mer än ofta agerar ångesten som en sköld mot dina riktiga bekymmer. Så istället för att bearbeta en traumatisk händelse kanske hjärnan börjar oroa sig för den fysiska hälsan, eller om du kommer hinna med bussen om en halvtimme.

Bakom alla dessa andra bekymmer finns ett verkligt problem eller något i det förflutna som ligger och gnager i det undermedvetna. Hjärnan hanterar helt enkelt detta genom att vända den negativa uppmärksamheten åt ett annat håll. Man kan se det som en bristfällig skyddsmekanism.

Dämpa ångesten och rikta dina tankar åt rätt håll

För att kunna bekämpa ångesten bör du konfrontera dina tankar och se till att bearbeta de riktiga problemen. Det finns troligtvis en grundorsak till att du känner som du gör. Istället för att låta tankarna ockuperas av irrationella idéer, försök att gå till botten med ditt lidande.

Detta gör du genom att ställa dig själv två frågor:

  1. Är det rimligt att jag oroar mig över detta just nu?
  2. Om jag inte hade oroat mig över detta, vad hade jag då tänkt på?

Låt mig förklara dessa frågor och varför du bör ställa dem. Det första du frågar dig själv är om dina oroliga tankar är nödvändiga. Det vill säga, är det nödvändigt att du oroar dig om du kommer hinna med bussen? Tänk efter om du över huvud taget har en anledning att oroa dig. Dessutom, om du skulle missa den, har det verkligen så stora konsekvenser?

Syftet med denna fråga är helt enkelt att sluta tänka onödiga tankar. Det är givetvis något som kräver övning, men så småningom lär du dig att tysta ner djävulen på din axel.

Syftet med fråga två är att rikta dina tankar åt det som faktiskt kräver din uppmärksamhet. Om du slutar oroa dig över det som är aktuellt just nu, vad kommer du då att tänka på? Kanske kommer du tänka på att du känner dig ensam, bekymrad över din jobbsituation eller ledsen över bortgången av en nära släkting. Det du kommer fram till är det som dina tankar bör ockuperas av istället. Låt det hända!

Bearbeta eller agera

När du kommer i kontakt med dina riktiga bekymmer måste de bearbetas eller göras något åt. Tanken är inte att du ska stanna kvar i ångesten genom att oroa dig för något annat, utan att identifiera vad som är “fel på dig”.

Om dina bekymmer finns i det förflutna kan samtalsterapi eller mindfulness meditation hjälpa. Du kommer aldrig kunna påverka det förflutna, men du kan bearbeta det. Säg åt dig själv att det är dags att släppa taget.

Kan du däremot påverka dina bekymmer är det agera du behöver göra. Det kan innebära att du tar tag i din livssituation. Det är väldigt viktigt att du trivs med din tillvaro. Ta hjälp av dina nära och kära!

Att du lär dig vad som orsakar dina besvär och gör någonting åt det är nyckeln till ett ångestfritt liv. Allt du någonsin velat åstadkomma väntar dig där!

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here